Zabytkowe samochody i współczesne warsztaty

Zdarza się, że niekiedy w naszych garażach znajdują się prawdziwie zabytkowe samochody, perełki niekiedy nawet na skalę świata. Nie mniej w przypadku takich aut często musimy być mocno samodzielni, bowiem autowarsztaty nie są skore do naprawiania takich pojazdów. Zawsze tłumaczą się brakiem części, bo to najłatwiejsza z wymówek. Nie miej często chodzi o coś zupełnie innego – o obawę, ze mechanik nie będzie w stanie sprostać zadaniu i naprawić uszkodzonego elementu. Bo w przypadku braku części trzeba się wykazać kreatywnością, a to u samouków, jacy są najczęściej zatrudniani przez polskie autowarsztaty o owa kreatywność bardzo ciężko. „Kiedyś chciałem naprawić uszkodzoną chłodnicę w moim Mercedesie skrzydlaku – mówi Pan Antoni. - To jeszcze samochód moich rodziców, przywieźli go dawien dawna z Francji. Wciąż ma oryginalny lakier, a mój ojciec jeździł nim jeszcze piętnaście lat temu po drogach Poznania. Tyle ze współczesny ruch jest już duży na ta stare i niedynamiczne auto. Toteż dziś główne stoi w garażu a na drodze pojawia się przy okazji uroczystości rodzinnych, kiedy to urządzamy sobie wycieczki. Pewnego dnia doszło do małej awarii chłodnicy, do tej pory nie wiem co się stało. Wydawało mi się, ze to błahy problem, te nowoczesne autowarsztaty mają przecież masę dobrego sprzętu. Ale jak się okazało, nasze autowarsztaty nie chcą naprawiać zabytkowych samochodów. Odwiedziłem takich w Poznaniu chyba z siedem, dopiero ósmy obiecał mi pomóc i naprawić uszkodzenie.” Pan Antoni nie jest jedyną osobą, która posiada tak zacne auto w garażu i która poszukuje czasami pomocy u mechaników. Bo stare, zabytkowe auta nie tylko pięknie wyglądają, ale i wymagają odpowiedniego serwisu. Wiele z tych prac można wykonać w domu, bowiem nie są one zbyt skomplikowane. Niestety zdarza się jednak, ze trzeba bardziej profesjonalnego sprzętu i odpowiedniej diagnostyki. I tutaj zaczynają się liczne problemy. Kiedy na autowarsztaty zajeżdżają tego typu pojazdy to w oczach mechaników widać wyraźne przerażenie. Wiedza oni, że tego typu klienci są wymagający, a takie zabytkowe samochody wymagają z kolei wielkiej troskliwości. Jeśli chodzi o auta z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, to pół biedy, ale kiedy trzeba serwisować samochód pochodzacy sprzed wojny? Autowarsztaty w takiej materii muszą wykonywać wiele rozmaitych prac. Od lakierowania i walki z korozją, po prace z silnikiem i układem jezdnym. Często psują się też skrzynie biegów. Trudno – co oczywiste – o części do takich samochodów, trzeba więc niektóre prace zlecać profesjonalnym zakładom ślusarskim. Trzeba jeszcze umieć rysować rysunki techniczne, aby zlecić wykonanie jakiejś części mechanizmu. I znów są kłopoty. Bo mechanicy samochodowy tego nie potrafią, bo to najczęściej samouki. Niestety rzadko kiedy polskie autowarsztaty zatrudniają prawdziwie wykwalifikowanych mechaników. A na tym cierpi oczywiście jakość obsługi.

Tagi: zabytkowe, auta, naprawa